kogemusnõustamise koolituse praktika ja iseseisev töö.
Veebruari alguses oli põnev mahukas ja õpetlik koolitus ära ja algas iseseisev töö.
Koduseks ülesandeks anti, et ma kirjutaksin oma tugevad
küljed kogemusnõustajana. Uurisin ja lugesin materjali, mis kaasa anti ja soovitati veel
uurida …
Ilus ja põnev värk, aga kust mina võin hingest teada,
milline nõustaja ma olen, kui ma
ametlikult kedagi nõustanud pole, oleks seal siis sõna „oleks“ sees,
siis oleksin võinud luuletada, milline ma tahaksin ja oleksin siis. Kirjutasin professorile ausalt, et ma pole nõustaja
olnud ja ma ei oska üldse mõistatadagi, milline nõustaja ma oleks, kui ma ju ei
ole veel midagi.
Sain vastuseks professorilt,
et kirjutaksin koolitajale, et ta mulle
praktika kohta ei otsiks.
Püha taevas, ma pole
alla andja tüüp. Nii raske oli üldse
sellele koolitusele saada, siuke
susservusser ja janti taevani ja lõpuks sain koolituse käidud ja oli hästi
valgustav , põnev ja tore. Koolitaja
leidis mulle koha töövarjupäevaks töötukassasse
ja Puuetega Inimeste Kojas nõustamispraktika ning mul olid juba
kõik kohtumised kokku lepitud ja ega mitte väga hõlpsalt
vaid paraja logistika ja tohutu läbirääkimise ja ikka suure tegemisega ja
mitu-mitu korda tagasi helistamise ja kirjutamisega. Olin ennast juba ette valmistanud,
häälestanud, uurinud- puurinud teoreetilist materjali, kondikava paika pannud, kostüümid juba
triikinud, koti valmis pakkinud, transpordi liikumised endale selgeks teinud,
bussipiletid ostnud, pidin ju teise
linna minema neid asju tegema.. Nüüd siis hakkan uuesti otsast peale ja ütlen ära igale poole?! Aga ma ei olnud enam üksi, kliendid juba
ootasid minuga kohtumist, ja töötukassa, koolitaja oli tohutut tööd teinud, et
mind vastu võetaks… Ei , ma ei ole allaandja ja miks ma peaks. Kirjutasin ka professorile,
et te ei saa minust nii lihtsalt lahti,
praktika kohad mul juba olemas ja ma ei
ole allandja tüüp.
Öösel enne töötukassase minekut peksid mu püksid ikka ilusat
püüli, olin kunagi ammu tööhõives käinud, kui töö kaotasin, ega seal midagi
rõõmsat olnud. Olen igasugu ametnikke näinud, igavad inimesed, kõik väikese
erandiga käivad riides vanuri rahvariides: mustad pikad püksid ja mingi igav
pluus või džemper, kuidas mina lähen oma
silmatorkavate kostüümidega, nad ju kohe arvavad, et ma mingi hull ja kui
esimene mulje halb on, siis mis edasi saab.
Töötukassa on kolinud uude kohta, majas on tehtud uus ja uhke remont , kaugelt ja ammu oli juba näha, kuidas lifti ja kaldtee ehitus käis, kui sinna linna vahel
sattusin.
Sõitsin uhkelt
liftiga üles , põlved nõrgad, astusin
uksest sisse ja mida ma nägin: hirmus…
tohutu suur saal ja konsultandid istusid pika lahtise laua taga reas nagu linnud traadil, issand kas nüüd ongi moes, et kõik ametnikud pannakse suurde ruumi ritta,
ei mingeid kabinette ja ei mingit privaatsust.
Hakkasin siis argsi mööda ruumi liikuma
ise ringi vaadates. Särava naeratusega hõikas mulle konsultandi laua
tagant tere mulle juba tuttav inimene,
keda teadsin tema lapspõlvest saati puuetega inimeste kojast, see võttis veidi ärevust maha, et ei olegi
kõik võhivõõrad. Küsisin siis infoletist, et kuidas leian juhtivkonsultandi,
kelle juhtimise all pidin minema tööd varjutama ja juhatati mind lahkesti õigesse
ruumi. Astusin kabinetti sisse arvuti
kaenlas, sest hommikune töö valve oli mul veel käsil. Minu põhitöökoha ülemus ei tahtnud kuidagi
tööle tulla nagu kiusu pärast ei saanud
talle skypes tere öelda, tegin südame kõvaks, kell 9 ütlesin tere ära ja sain
töötukassa töövarju päevaga peale hakata. Esimene inimene, keda mulle
tutvustati oli , imevahvalt ja maitsekalt riides: kärtsruudulises kleidis, ja säravasinistes sukkades ning rinnas ilus
oranž kunstlill, ohkasin kergendatult, sellises põnevas keskkonnas ei jäägi ehk
ma väga silma. Kui siis mööda maja ringi kõndisime nägin, et ruumid on mugavad, on eraldi kabinette ka ja need lahtised lauad
on eraldatud vaheseinadega ja nii väga avalik see värk ikka ei ole. Kohviruum oli täitsa eraldi ruum, õnneks ei
pea töötajad lõunat sööma avalikult klientide silma all. Natuke veider oli see, et
köögikapi peal oli kaunilt sepistatud ahjuroop.
Mina lihtsameelne kohe küsima, et mida te teete siin elektriküttega majas ahjuroobiga. Vastuseks sain, et ma ju
märkasin ees suures ruumis konsultanti, kes on hästi väikest kasvu, et see on ta
abivahend, millega ta avab kõrgemal olevaid kappe, täitsa lõpp, ma ju
ise ka kasutan kodus asjade kätte saamiseks ahjuroopi, haaratsit ja oleksin ju
seda konsultanti nähes pidanud taipama isegi. Seega võib öelda, et töökeskkond
on paindlik vastavalt vajadustele, lisaks ahjuroobile oli kohvinurgas ka kolmeastmeline trepp, et
pääseda nõudekapi juurde. Lisaks nõustamiskabinettidele olid veel hulga eraldi
ruume loengute ja muu tegevuse jaoks, nii , et esimene mulje oli petlik.
Maja ruumid ja võimalused üle vaadatud, hakkasime siis
nõustamise töövarjuga pihta.
Kohtusin ka sama nõustajaga, kes mind omal ajal
nõustas ja oli mulle jätnud tollal väga
lootusetuse tunde ja minu hirm oli jälle sajaga tagasi, kuigi minu juhendaja
toonitas, et ajad on muutunud ja väga.
Tuligi siis sellele
konsultandile klient, kes oli sarnase suhtumisega, kui mina
kunagi, kõik tunnistused ja dokumendid kaasas ja mina kikitasin kõrvu,
mis konsultant ütleb, mind hakkas ta omal ajal
pragama, et niigi raske kõndida, miks ma tassin neid, konsultant oli
vahepeal tõesti muutunud , näitas tõelist empaatiat, klient ei saanudki tunda, et
konsultant võik arvata, et ehk need
tunnistused ja dokumendid tal kaasas ilmaasjata.
Nägin milliseid taktikaid konsultandid kasutasid oskuslikult
ja istusin nende selja taga nagu tõeline
pikk kõrv, vastavalt kliendile muutusid ka konsultandid. Ühel hetkel kuulsin,
et konsultant, kes on ise sale ja vaikse häälega mees, hakkas äkki ülevoolavalt mõnusalt rääkima
tüseda häälega võru keelt, pistsin pea
seina tagant välja ja nägin klienti, see oli suur ja tugev maamees. See oi
imevahva, kuidas konsultant võttis iga
kliendiga isemoodi suhtlemise positsiooni.
Pärast lõunapausi istusin siis seal suures saalis ja
polnudki enam nii hirmutav, nägin ja kuulsin kuidas töötajad oskuslikult
tegelevad klientidega, kuidas neid nõustatakse, kui nad tulevad esimest korda
ja kuidas tegeldakse korduvate klientidega, see võttis mul juba hirmu maha, et
elu on edasi läinud ja kliendi
teenindajad on ise ka omanäolised isiksused, mitte hallid hiirekesed, kelle
hulgas ma oleks ennast ebamugavalt tundnud, meestel olid oranžid lipsud,
naistel oranžid sallid õlgadel ja lilled rinnas+ isiklikud
kostüümid, mis ei olnud ühevärvilised ja
igavad. Ruumid olid sisustatud oranžide toolidega, üldse ümberringi
palju värvi.
See mulle ammusest tuttav konsultant seal eesruumis andis
mulle palju head nõud, kuidas suhelda oma tulevaste klientidega , keda pidin
hakkama nõustama Põlva Puuetega
Inimeste Kojas, ta tundis mu tulevasi
kliente isiklikult ja oskas mulle
suunised kätte anda, kuidas nendega üldse kontakti saada.
Kergema südamega juba läksin puuetega inimeste kotta.
Kui siis sinna jõudsin oli hirm ja ärevus jälle laes, kui
nägin oma esimest klienti, see oli mu
tütre kunagine klassikaaslane, kuidas ma küsin ta käest, kas me räägime
teie või sina. Ta haigus oli aastatega niimoodi süvenenud , et temaga suheldes
vajasin tõlki. Kuidas ma talle sina
ütlen, kui ta ehk ei mäletagi mind ja ei tea kes ma olen? Klient oli ka nii
ärev, et oli vajunud oma ratastooli
kössi ja hunnikusse ning kergitas ennast muudkui närviliselt. Mina hakkasin ka
ennast tundma nagu kössis nutsakas. Küsisin , et kas ta mind mäletab, kes ma
olen ja kas me räägime „teie“ või „sina“. Ta hakkas suure häälega naerma, ma ka
ei teadnud, mida nüüd arvata.
Sain siis abistaja käest teada, et ikka „sina“ võib öelda. Kui klient
oli maha rahunenud , vaatas mind siis see pisike inimene seal kössis toolis istudes hirmunud pilgul
edasi. Küsisin , et kas ta tunneb end ebamugavalt , abistaja käest sain
selgituse, et klient ei ole oma isiklikus toolis ja käesolev
tool on küll ebamugav, aga selle
aja, mis klient minuga vestleb, kannatab
ära olla ja kui tal väga ebamugav on, ütleb ta meile ja me siis kergitame teda,
kui ta ise ei saa. Leidsin siis teema, millest rääkida, oma kogemustest ka tean,
kui ebamugav on vales toolis olla,
pingeline õhkkond oli kadunud. Tegime selgeks vestluse eesmärgid ja
kukkusime siis rühkima eesmärgi
saavutmise poole. Kasutasin avatud
küsimusi ja oma empaatilist mõistmist,
et teda motiveerida, toetada ning
jõustada . Planeerisime järgmise
kohtumise.
Teise kliendiga sujus vestlus sujuvamalt ja koheselt. Ma ei vajanud tõlki, tema
tervislik seisund oli selline, et ta kõnest oli lihtne ja hõlbus aru saada.
Klient oli rõõmsameelne ja hästi
suhtlemisaldis. See ka kergendas suhtlemist, et me olime kunagi põgusalt temaga kohtunud, me ei olnud
teineteisele täiesti võõrad, seega mingit võõristust ei tekkinud. Enne
kliendiga kohtumist hankisin kliendi
kohta tausta infot , mis tuli kohtumisele
igati kasuks. Leidsime kohe ühise keele ja selgitasin välja tema kõige suurema
probleemi, millega tegelema hakkasime. Motiveerisin klienti, et ta
pöörduks abi saamiseks spetsialisti poole. Tema nõustamine ja
jõustamine toimus vabalt ja
avatult, sest mul oli tema probleem isiklikult väga tuttav ja kui kirjeldasin oma
mõtteid ja tundeid sarnastest olukordadest, muutus õhkkond veelgi vabamaks ja
usalduslikumaks. Kasutasin
nõustamistaktikatest summeerimist, peegeldamist ja parafraseerimist ja
sain kohe tagasisidet , et minu antud
infost on klient aru saanud ja mõistnud ning
võisin olla kindel, et osutatav
teenus vastab väljendatud vajadustele. Pakkusin kliendile alternatiive ja
planeerisime järgmine kohtumise. Lubasin selleks kohtumiseks enne kokku leppida
vastava ala spetsialistidega ja välja
uurida aja ja koha, kus siis tegelda probleemi lahendusega edaspidi.
Rõõmsalt praktikal käidud hakkasin igapäev õhtul pärast tööd
asju kirja panema. Hirmus tore oli see, et üks kursusekaaslane võttis fb-s
minuga ühendust ja aitas hirmus palju mind, lausa utsitas mind. Kui koolitusel me suhtlemine veidi kammitsetud
oli sii fb-s ei olnud pealkuulajaid ega segajaid ja kui teda poleks olnud mind
nõustamas ja utsitamas, siis
oleks mu iseseisvatöö tegemised
palju raskemad olnud. Pusisin paberitööd õhtuti, hommikuti, öösiti , kui uni
ära läks, päeval, kuna arvuti taha maha sain istuda või mahti sain, samal
ajal pidin olema Räpina päevakeskuse
igapäevaselt töös, harjutasin siis sealsete klientidega igasugust nõustamise
taktikat, suletud ja avatud küsimusi ja iseseisvatöö tunnid said kõik ilusti
kirja ja lõputöö sai ka suure pusimisega kirja pandud. Tööd tegin hoolega,
kuigi kirjapandud tulemus tundus kesine.
Siis juhtus imelik asi. 10 märtsi hommikul kella 8 ajal, enne päevakeskusesse tööle minekut , hakkasin
töid ära saatma, arvuti hakkas vastu, tund aega pusisin, lõpuks kirjakast
näitas, et mõlemad failid on tõesti teele läinud. 10 märtsi hilisõhtul saadab koolitaja
mulle kirja, iseseisva töö tunde on alla 50 ja professorile pole ma üldse midagi saatnud. Paanika lahti,
kirjakast ütleb, et olen saatnud, hakkasin tunde üle lugema, mina saan tunde üle saja, aga koolitaja ütleb, et tema
saab alla 50. Saatsin uuesti, sest suure tegemise peale on arvuti sada korda
ise ka salvestanud neid tabeleid ja ehk sai mõni poolik hoopis teele. Lõpuks sain koolitajaga kokkuleppele , et ikka on niipalju tunde kui
vaja, aga ikkagi pole professor mu töid
saanud, küsisin, koolitaja käest , et kas ehk on mul vale aadresse , kuhu saatsin professorile
mõeldud töö, sain teise aadressi ja panin tööd uuesti teele.
Oli juba täitsa hilisõhtu ja ei saanud ju tagasisidet lootagi. 11 märtsi hommikul
sain professorilt kirja, et ta on mu töö
kätte saanud ja arvestanud ja et ta saab minust ja mu tunnetest aru.
Uuh tulen õhtul koju töölt ja kiidan siis kursusevennale
fb-s, et sain minagi hakkama, tema võtab
mu rõõmu kenasti nullini maha, aga powerpointi
esitlus vaja teha, Jumal kas ma oskan, kas mul on see?! 2004 sai mingi lõputöö sellega tehtud, aga kuidas seda
kasutada, pole enam aimugi.
Sebin arvutis ringi ja ei leia, mitu päeva siis sebin , aga
ei leia, aga hakkasin powerpointi jaoks teksti kirja panema paralleelselt
otsimisega, ise valjult hädaldades,
et mul seda powerpointi vaja, poeg
irvitas, et see üks jama programm on, powerit on
palju, aga pointi ei ole. Mees soovitas siis LibreOfficeImpress i kasutada.
Vaatan, ongi sarnane , äkki annab kasutada.
Tegin siis teksti valmis ja kukkusin üle lugema, stopper kõrval minuteid ja
sekundeid lugemas.
Et siis kui saab
palju seda teksti, hakkan nudima ja terasid sõkaldest eraldama.
20 minutit!!!
Hakkasin otsast peale, mida võtta- mida jätta.
Hakkasin siis hakkima ja sikutama põhilist välja ja
kopeerima slaididele, pool päeva läks pusimise peale, et aru saada, kuidas see süsteem toimib, lõpuks hakkas
midagi kujunema. Saatsin koolitajale ära ja ootan nüüd pikisilmi vastust, et
midagi ei kõlba, midagi ei ole ja pean otsast peale hakkama :)
Lõpuks jõudsin järeldusele, et kui väga tahta ja väga
pingutada, siis saab üle igast mäest. Arvan et hakkan teid kõiki igatsema, tahaks
hirmsast teada, kuidas teil edaspidi läheb, kas olete tööle saanud jne
Kutsun kõiki häid
sõpru ja tuttavaid ja kursusekaaslasi suvepäevadele Räpinasse 1.,2.,3. Juulil.
1 comment:
No küll sina, kallis inimene, jaksad!
Post a Comment