Tuesday, February 3, 2015

Mõnikord olen segaduses


Uni läks ära keset ööd ja  leides, et tuba veidi jahedaks on tõmmanud,  tahtsin süüdata tuld ahjus
Otsisin siis  tulealustust ja leidsin ühe kirja…
Mõtlesin, et kas süüdata temaga tuld või…
Mõlgutasin mõtteid, et huvitav , kas tänapäeval  ei õpetata koolis, et kuidas saata kirja.
Et kuidas vormistada ja millise paberi peale ja  et,  kas märkimikuleht sobib ja…?!
Veeretasin  käes märkmikust rebitud lehte ja jätsin ta targu põletamata.  Kui lapsed koju tulevad, siis küsin , mis nad sellest kirjavormistamisest arvavad.
Võib-olla tõesti oli kirja saatjal kiire ja  paremat paberit käepärast polnud , ega kääre kotis või ta ei ta, et selline paberilipakas võiks kedagi solvata?!
Mõned õpetused ehk jooksevadki mööda kõrvust, aga see kirjavormistamise värk on mul ikka hinge peal. Mu esimene õpetaja ei olnud kuigi  hea pedagoog mõnes mõttes aga see, kuidas üks endast lugupidav inimene peaks kirja vormistama, on mul siiani meeles.
Kirjutasin hiljuti ühele lugupeetud ja tuntud inimesele kirja ja ei olegi seda ära saatnud, sest vanakooli inimesele  kirja saates mõtlesin, et ehk solvan teda kuidagi  teda oma kirjaga tülitades. Ega mul väga asja polnudki, tahtsin avaldada oma vaimustust ja sümpaatiat ta vastu. Saab ta nüüd sellest rikkamaks,  kui ma teda oma kirjaga tülitan, aga mina vaesemaks küll, kui ma peaksin teda oma kirjatükiga  riivama kuidagi ja mina  negatiivse vastukaja saan.
Kiires ja elektroonilises maailmas me enam käsitsi oma läkitusi vist ei kirjutagi ja me vist ei oskagi oma saadetisi vormistada, pole õpetatud ?!



2 comments:

Jaak Vackermann said...

Äkki ongi täna just see sisu olulisem, kui vorm? Vormistamise soov peaks sisust kumama. Kui on midagi öelda ja selles öeldus tõepoolest midagi ka on, siis oleneb vist adressaadist, kas ta peab sealjuures vormi väga oluliseks. Seda kõike, kui vormi all mõelda kirja või sõnumi tehnilist kandjat. Olgu see siis tükk paberit pudelipostiümbrikus, olgu see SMS või facebookisõnum või kaunis käsitsivalmistatud paberist lõhnavas ümbrises kalligraafiline ilusõnum või olgu see lihtsalt kirjutamata kiri, mis edastatud kõne kaudu. Ikka ootaks esmalt, et oleks soovitud miskit head öelda.
Kõike head, Marju!

mustkaaren said...

Kiri on tegelt traditsiooniline dokument oma aastasadade jooksul välja kujunenud osadega. Ja neid kasutatakse siiani. Kiri ikka ei ole niisama tekstimödi, vaid nõuab vähemalt teatud miinimumvormi. Kui neist osadest sugugi ei peeta, siis näitab see kirjutaja adjatundmatust. Sa oled täiesti asja eest kriitiline.