Tuesday, August 11, 2009

Ma käisin eile suures linnas

Natu suuremas kui ma ise elan
Käisin oma sünnilinnas Tartus
Oli asja Maarjamõisa ja kutseka restosse;)
Sõites linnaliini bussis, märkasin ma hordide kaupa kibestunud ilmetega vanainimesi, põlguse ja ülevaoleva maski sügavad kortsud näkku justkui vajutatud
Suud kas vihaselt kokku surutud või põlglikuks grimassiks kõverdunud
Kui aastakümneid selliste koledate nägudega ringi liikuda, siis naeratamine ka enam ei aita , ikka on kuri nägu ees
Minu emapoolne vanaema oli sündinud 1896, ta oli käinud külakoolis tsaariajal, noor ema olnud eesti ajal, sõja ajal põgenenud pommide eest: ühes kaenlas õmblusmasin ja teises laps ja söögikorv ja nõuka ajal vananenud
Eluaeg rasket tööd teinud, mehe kaotanud, lapselapse kaotanud ja näinud oma laste rasket elu kõrvalt
Ma ei mäleta tema näos selliseid jubedaid kortse, mida märkasin täna kohatud vanainimeste näos
Tuba ja õu ja aas oli alati täis mu vanaema rõõmsaid laule
Otsisin kodus välja oma vanaemade pilte, mis on tehtud ootamatult, ilma poseerimata
Ja meelde tuli laule lahkest vanaemast
Minu vanaema sai pensioni 12 rubla

Teenis lisa raha piimamüügist, mida igal hommikul tee äärde tiris
85selt murdis reieluu ja tema luud olid kokku pandud metallist liidesega, luuhõrenemine tegi oma tööd ja , elu lõpuni, peaaegu 90nda sünnipäevani, neelas ta õhtuti valuvaigisteid, et elu talutavam oleks
Ja ma kunagi ei kuulnud, et ta oleks nurisenud
Ma ei saa aru, miks on tänased vanaemad meie linnades nii kurjade nägudega ja kibestunud olekuga
Kas neil kõigil on nii raske elu nagu nende nägudest välja paistab?!
Kas neil kõigil on külm tuba, tühi kõht ja kohutavad valud nagu nende nägudest välja paistab?!

5 comments:

Anonymous said...

Ma ise olen ka märganud, et paljud vanurid on täitsa vihased, kuigi vanad inimesed mulle tegelikult meeldivad, nii et eelarvamuse asi see vist pole. Mu vanavanemad ja nende õed-vennad on ikka rõõmsamapoolsed(hullud killuloopijad). Samas, vanaisa ja vanaema eriti bussiga ei sõida ka. Vanaisa juhtis autot umbes 86 eluaastani ja nüüd, kui enam ei juhi, siis rohkem jalutavad. Äkki need pidevad bussisõitjad on vihased. Bussid on kõiges süüdi!!! :D

malyn said...

Armastuse puudumine on see. VÕibolla pole mitte keegi neid puudutanud juba 20 aastat. :) osa inimesi on lahked ja südamlikud ka ikka, isegi tartus!

joanamari said...

ma ei arvagi, et KÕIK vanainimesed Tartus kurjad ja kibestunud on
tunnen isiklikult mitut vanaprouat ja vanahärrat, kellega koos olemine ja kelle nägemine on lausa lust;)
lihtsalt eilsed muljed olid sellised nagu nad olid

ÖöHulkur said...

Kilulinna vanurite kõrval om Tarbatu omad suisa rõõmurullid...
Korduvalt veendutud.

sille said...

no eks see ole ikka inimese isloomust ka. minu üks vanavanaema oli kuri. kogu aeg saime riielda ja oli selline pahur-toriseja (mitte küll halb, aga selline tõre). minu vanaema kipub ka vanas eas selline tõre ja vigu otsiv olema.
samas teine vanaema oli rõõmsameelne surmatunnini, isegi surres naeris.